Guide till EndNote

EndNote är ett referenshanteringsprogram som hjälper dig spara, ordna och använda bibliografiska referenser. Bibliotekets guide till EndNote vänder sig till dig som är forskare på högskolan.

Denna guide utgår från EndNote 21, som är ett program som installeras på din dator, samt Windows och Word. Med EndNote kan du:

  • samla referenser från olika databaser på ett och samma ställe
  • sortera och hantera referenser genom att till exempel skapa olika grupper av referenser, rensa bort dubbletter etc.
  • infoga referenser från EndNote i ett Worddokument och anpassa referensernas utformning efter specifika referensstilar eller tidskrifters krav

Det finns också en webbaserad version – EndNote Web. Den berörs i delen om att synkronisera ditt bibliotek.

Den här sidan innehåller mycket information om EndNote. Om du snabbt vill komma igång och testa EndNote, så kan du förslagsvis börja med de tre stegen nedan. När du har gjort det, så är du redo att ytterligare fördjupa dig i hur EndNote kan användas.

Snabbstart

  1. Kontakta IT för att få EndNote installerat på din dator
  2. Lägg till referenser manuellt i EndNote
  3. Använd referenserna i Word

När du testat detta och vill fortsätta använda EndNote bör du gå igenom informationen om kopiering och synkronisering av ditt bibliotek först.

 

om installation och bibliotek

Läs om hur du får EndNote installerat på din dator.

Du som arbetar på Marie Cederschiöld högskola kan få EndNote 21 installerat på din dator. Kontakta IT-support för att få hjälp med att installera programmet. Om du har en tidigare version av EndNote installerad så rekommenderas du att göra en säkerhetskopia av ditt EndNote-bibliotek innan den nya versionen installeras.

När EndNote installerats på datorn finns filerna som regel i mappen C:\Program (x86)\EndNote 21. Du hittar programmet genom att söka fram appen via Windowsmenyn i din dator. Du kan också fästa programmet i aktivitetsfältet, så att du enkelt når det. När EndNote installerats på din dator installeras också en plug-in till Word.

Du får hjälp av IT att skapa ditt EndNote-bibliotek när de installerar programmet på din dator. Biblioteket består av en fil (.enl) och en mapp (.Data). Båda krävs för att EndNote ska fungera. Dessa två delar ska sparas tillsammans. Du rekommenderas att bara ha ett EndNote-bibliotek som du arbetar med. Detta för att undvika problem som kan uppstå när man sen ska infoga referenser i ett Worddokument. För att ordna och sortera dina referenser så kan du istället skapa olika grupper eller använda taggar.

I ditt EndNote-biblioteket förvaras alla referenser som du har sparat i EndNote. Om du har haft EndNote tidigare och får en ny version installerad på din dator så rekommenderas du att synkroniserar ditt EndNote-bibliotek direkt så att alla dina referenser är uppdaterade innan du börjar lägga till nya referenser i EndNote.

Du ska aldrig spara ett aktivt EndNote-bibliotek i någon molntjänst, som t.ex. OneDrive, Google Drive eller Dropbox, då det orsakar problem med vissa funktioner. EndNote är en databas och inga databaser tillåter tredjeparts synkronisering. Var därför uppmärksam på att ditt aktiva EndNote-bibliotek inte ligger i någon mapp som synkroniserar mot t.ex. OneDrive. Spara istället biblioteket lokalt på datorn, förslagsvis i mappen C:\EndNote. IT hjälper dig med detta när de installerar EndNote på din dator.

Du kan dubbelkolla var ditt EndNote-bibliotek är sparat genom att öppna EndNote och klicka på Library > Library summary. Där ser du under Location precis var ditt bibliotek är sparat. Läs mer om att säkerhetskopiera ditt bibliotek, samt synkronisera det med EndNote Web.

 

spara, redigera och Hantera referenser i EndNote

Importera referenser från databaser

Det finns flera sätt att spara referenser i EndNote. Det vanligaste sättet att spara referenser i EndNote är att göra en sökning i en databas och importera valda referenser till EndNote. Detta görs vanligen via en fil som databasen skapar, som sen importeras in i ditt EndNote-bibliotek. Beroende på vilken webbläsare du använder kan det se lite olika ut. I guiden finns exempel från Microsoft Edge och Firefox.

Ha ditt EndNote-program öppet medan du importerar referenserna. Då kan du också kontrollera löpande att importen har fungerat och att referenserna kommit in i ditt bibliotek. Nyimporterade referenser lägger sig tillfälligt under Imported References i ditt EndNote-bibliotek och de ligger där tills du importerat ytterligare referenser. Referenserna ligger under Unfiled tills du har ordnat in dem i en grupp (läs mer om grupper).

För mer information om hur du importerar referenser från olika databaser till ditt EndNote-bibliotek, välj någon av databaserna nedan.

  1. Markera de artiklar som du vill exportera till EndNote.
  2. Klicka på Send to och välj Citation manager.
  3. I rutan som dyker upp, klicka på Create file. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

(Cinahl, Academic Search Complete, AgeLine, SocINDEX, PsycINFO, Medline with Full Text, Psychology and Behavioral Sciences Collection)

Databaserna som högskolan har tillgång till via EBSCO fungerar alla likadant när det gäller export av referenser till EndNote.

Export av enstaka referens från EBSCO-databaser

  1. Gör din sökning som vanligt. Klicka på titeln på den artikel du vill använda som referens.
  2. Klicka på citattecknet uppe till höger.
  3. Klicka på fliken Export citation och välj Export in RIS format. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel är från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

Exportera flera referenser från EBSCO-databaser

För att exportera flera referenser åt gången finns det flera alternativ. Du kan till exempel bocka i några artiklar du är intresserad av i rutan till vänster om artiklarna i resultatlistan. Om du har bockat i några referenser som du vill exportera gör du som nedan.

  1. Klicka på citattecknet uppe till höger.
  2. Klicka på fliken Export citation och välj Export in RIS format. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel är från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

Ett annat alternativ är att du sparar ner de artiklar du är intresserad av (tänk på att vara inloggad om du vill behålla artiklarna) och i mappen för sparade artiklar klickar du sen på Export och Export in RIS format.

Om du vill ha en större mängd, till exempel hela första sidan, de första 50 referenserna eller hela listan så trycker du på rutan längst upp i listan och väljer alternativ där. Om du väljer att exportera alla referenser i listan mejlar du dig själv en länk med all metadata och kan välja vilket format metadatan ska exporteras i. När du sen trycker på länken i mejlet så laddas en fil ner och du behöver öppna den för att referenserna ska exporteras.

  1. Gör din sökning som vanligt. Markera de artiklar som du vill exportera till EndNote. Artiklar som du redan har i ditt EndNote-bibliotek markeras i träfflistan med ett litet lila "EN".
  2. Klicka på Export i den grå menyn precis ovanför träfflistan och välj EndNote Desktop.
  3. I rutan som dyker upp, klicka på Export. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

(ASSIA, ERIC, Nursing & Allied Health Database, Sociological Abstracts, ProQuest Publicly Available Content Database)

Databaserna som högskolan har tillgång till via Proquest fungerar alla likadant när det gäller export av referenser till EndNote.

  1. Gör din sökning som vanligt. Markera den eller de artiklar som du vill exportera till EndNote.
  2. Klicka på citattecknet precis ovanför träfflistan.
  3. I rutan som dyker upp, klicka på EndNote längst ner. En ruta för export dyker upp. Under Output to väljer du RIS. Klicka sen på Continue. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

Ett annat alternativ är att du sparar ner de artiklar du är intresserad av (tänk på att vara inloggad om du vill behålla artiklarna) och i mappen för sparade artiklar klickar du sen på citattecknet och EndNote, längst ner på sidan.

Om du vill importera hela listan så väljer du Export results. Då hamnar sökningen i dina sparade sökningar på ditt konto. Från den sidan ska du sen välja Export results och öppna filen. I EndNote kommer en ruta upp, välj Proquest som importfilter och tryck Choose. Då laddas referenserna ner till ditt EndNote-bibliotek.

  1. Gör din sökning som vanligt. Markera de artiklar som du vill exportera till EndNote.
  2. Klicka på Export till höger precis ovanför träfflistan.
  3. I rutan som dyker upp, välj EndNote som format, och klicka sen på Export. Databasen skapar då en fil med dina referenser. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

Första gången som du försöker importera referenser från Emcare kan du behöva lägga till Emcares Import filter. Se information längre ner på denna sida om importfilter.

  1. Gör din sökning som vanligt. Klicka på citattecknet under den artikel som du vill exportera.
  2. I rutan som dyker upp, klicka på EndNote. Det skapas då en fil med din referens. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

  1. Gör din sökning som vanligt. I träfflistan kan du markera en eller fler referenser som du vill exportera.
  2. Klicka på Skapa referenser längst ner under träfflistan.
  3. Välj Formatet .RIS. Klicka på Spara som fil. Det skapas då en fil med din referens. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

  1. Gör din sökning som vanligt. Bocka i en eller flera referenser du vill exportera. Klicka på citattecknet.
  2. Tryck på fliken Export citation och välj Export in RIS format. Det skapas då en fil med din referens. Den hamnar bland dina hämtade filer, men brukar också dyka upp i webbläsaren på olika sätt, beroende på vilken webbläsare du använder. Nedan exempel från Microsoft Edge och Firefox:
    • Microsoft Edge: Öppna filen så importeras dina referenser till ditt EndNote-bibliotek.
    • Firefox: Välj Öppna med, och ResearchSoft Direct Export Helper, OK. Då importeras referenserna till ditt EndNote-bibliotek.

Om importen inte fungerar

De flesta databaser har ett import filter som ger databasen en koppling till EndNote, och möjliggör en smidig import. Många av dessa finns redan i programmet, men andra kan behöva läggas till. Du ser vilka filter du har via Tools > Import Filters > Open Filter Manager.

Om det inte skulle fungera att importera en fil till biblioteket när du öppnar den så kan du behöva ladda ner ett så kallat Import filter. Klicka på Tools > Import Filters > Open Filter Manager. Klicka på Get More on the Web för att söka upp ytterligare Import Filters. EndNotes webbsida för importfilter öppnas. Sök fram det filter som du är ute efter. Klicka på Download. En fil skapas, öppna den. EndNotes Filter Manager öppnas. Klicka på File > Save as. Ta bort ordet ”copy” i filternamnet och spara filtret genom att trycka på Save. Nu finns importfiltret i programmet, och import från databasen bör fungera.

Det kan hända att importen av en fil från en databas till EndNote av någon anledning inte fungerar då du öppnar den nedladdade filen. Du kan då testa metoden som beskrivs nedan.

Klicka på File > Import > File. Leta fram rätt fil, vanligen i Hämtade filer. Ange Import Option (dvs. vilket importfilter som ska användas). Klicka på Import.

Notera att inte alla databaser/bibliotekskataloger har ett eget importfilter. Du kan behöva testa och se vad som fungerar om du försöker importera vissa filer. Filtret RefMan RIS funkar t.ex. för många filer i RIS-format.

Andra sätt att lägga till referenser

Vissa referenser kan man inte importera till EndNote. Då får man lägga till dem manuellt, det vill säga fylla i den bibliografiska informationen själv. Det kan till exempel röra sig om referenser till:

  • webbsidor
  • lagar
  • specifika artiklar, rapporter och annat som av olika anledningar inte finns att exportera från någon databas

För att lägga till en referens manuellt i EndNote, klicka på References > New Reference. Välj i listan Reference Type vilken typ av publikation/källa referensen gäller. Fyll i de fält som är relevanta för den aktuella publikationstypen och som behövs för den referensstil du ska använda (t.ex. APA 7 eller annan). Klicka på Save när du är färdig.

Man kan använda EndNote för att söka i vissa databaser/bibliotekskataloger och spara referenser direkt. Notera att sökfunktionen i EndNote-klienten är begränsad, jämfört med sökning i databasernas egna gränssnitt.

Du kan inte direktsöka via EndNote i alla databaser som högskolan har tillgång till. Huruvida det fungerar eller ej kan bero på t.ex. brandväggsinställningar och olika autentiseringsmetoder. PubMed, Web of Science, samt fritt tillgängliga bibliotekskataloger (som t.ex. Library of Congress och Kungliga biblioteket) bör fungera om du är uppkopplad mot högskolans nät eller VPN. Läs under Connection files nedan hur du gör för att lägga till ytterligare sökbara databaser i EndNote.

Göra en sökning

Markera den databas du vill söka i under rubriken Online search i vänstermenyn i Endnote. Ett sökgränssnitt öppnas. Välj vilket/vilka fält i de bibliografiska posterna som du vill söka i, skriv in dina sökord, och klicka på Search. Du får då en lista med sökträffar från den valda databasen. Markera de referenser du vill spara genom att bocka i rutan till vänster. Klicka på plustecknet för att spara de valda referenserna.

Om du ombeds ange ett login (remote password) så innebär det att du inte kan söka fram och lägga till referenser från den databasen via EndNote-klienten. Du får då istället göra sökningen i själva databasen och importera referenserna därifrån. Klicka här för att läsa mer om att importera referenser direkt från databasen.

Lägga till flera sökbara databaser

För att lägga till en sökbar databas i din EndNote-klient klickar du på Tools > Connection Files > Open Connection manager. I Connection Manager markerar du de databaser som du vill kunna söka i. De databaser som du markerat i Connection Manager kommer du sedan att hitta i vänstermenyn i EndNote, under rubriken Online search.

Om du inte hittar den databas/bibliotekskatalog som du är ute efter klickar du på Get More on the Web. Då kan du söka fram och ladda ner rätt fil.

Enskilda PDF-filer, eller hela mappar med PDF-filer, kan importeras till EndNote, och bibliografisk information kan extraheras ur dem. Detta fungerar endast om PDF-filerna har en DOI.

För att importera en PDF-fil, klicka på File > Import > File. (Om du vill importera en hel mapp väljer du istället Folder.) Via rutan som öppnas, sök fram rätt PDF-fil genom knappen Choose. Välj PDF under Import option. Klicka på Import. Filen importeras nu, och du kan se referensen under Imported References. Dubbelklicka på referensen så öppnas mer information i högerspalten, och du kan också se den inlagda PDF-filen.

Redigera och hantera dina referenser

Underlätta för dig själv genom att hålla dina referenser uppdaterade och sorterade. Med EndNote kan du inte bara spara referenser utan även redigera dem. Även referenser som du importerat från en databas kan ha felaktigheter, så det är alltid bäst att kolla igenom varje referens ordentligt så det inte har kommit med felstavningar, felaktig stor bokstav, etcetera.

Dubbelklicka på en referens i ditt bibliotek för att se vilken bibliografisk information som finns i referensen. Välj Edit i högerspalten för att se alla fält och göra eventuella ändringar. Klicka på Save för att spara dina ändringar.

Du kan få hjälp av EndNote att hitta uppdateringar av dina referenser. Högerklicka på den eller de referenser du vill leta uppdateringar för och välj Find Reference Updates. EndNote söker då igenom valda referenser och meddelar om det finns information som kan ändras eller läggas till i referensen. Välj antingen Update All Fields eller Update Empty Fields.

Du kan använda DOI för att uppdatera referenser i EndNote. Eftersom DOI är unika så är det den enda information som behövs för att EndNote ska kunna skapa en full referens. Du börjar med att skapa en referens manuellt, väljer rätt Reference Type och lägger till DOI. Spara referensen. Följ sen beskrivningen ovan för att uppdatera referensen.

Om du har en PDF-fil som du vill bifoga till en referens i ditt EndNote-bibliotek så kan du markera referensen i EndNote och klicka på References > File Attachments > Attach File. Sök fram PDF-filen som du vill bifoga och välj att Öppna filen. Då bifogas filen till referensen i ditt bibliotek, vilket markeras med ett litet gem i vänsterkanten.

EndNote kan också automatiskt söka på nätet efter fulltextfiler av de artiklar som du har i ditt bibliotek. Markera dina referenser och klicka sedan på pappret med ett förstoringsglas. De PDF:er som EndNote hittar öppet tillgängligt på internet bifogas till referenserna. Dubbelklicka på en referens i biblioteket för att se och öppna filen. När du väljer att öppna filen i EndNote kan du också göra understrykningar och kommentarer i filen.

En stor fördel med att bifoga en PDF-fil till en referens i EndNote är att texten i PDFen blir indexerat i EndNote. Det innebär att hela PDF-innehållet då blir sökbart i din EndNote.

Vanliga frågor om referenser

Det finns många fält i formuläret och långt ifrån alla behöver fyllas i. Notera vilken information som behöver finnas i en komplett referens enligt den referensstil du ska använda. Om du ska referera enligt APA 7 så är det bra att jämföra mot högskolans APA 7-guide som finns på bibliotekets webbsida.

Testa gärna att infoga referensen i ett Worddokument och kontrollera hur den ser ut. Det är ofta lättare att upptäcka eventuella fel i referensen när man ser den i en referenslista i Word.

Författarnamn skrivs in med efternamnet först, sen ett kommatecken, och sen antingen fullt förnamn eller initialer. För att skriva in flera författarnamn, tryck enter för att börja på en ny rad.

Om du ska skapa en referens där en organisation är ”Author” och den organisationens namn innehåller flera ord, då är det viktigt att du lägger in ett kommatecken efter organisationens fulla namn, t.ex. "World Health Organization,". Annars kommer sista ordet att tolkas som efternamnet på en person, och "World Health Organization" kommer att bli "Organization, W. H." i referenslistan.

När du lägger till ett kapitel i EndNote så väljer du Reference Type "Book section". För kapitel i bok bör fälten Author (kapitelförfattare), Year, Title (kapiteltitel), Editor, Book Title, Place Published, Publisher, Pages (kapitlets sidor) och Edition fyllas i. Kontrollera så det ser rätt ut i worddokumentet enligt den referensstil som du använder.

Enligt APA skrivs en referens till en SOU:
Beteckning år:nr. Huvudtitel: Undertitel., t.ex. SOU 2010:70. Ny struktur för skydd av mänskliga rättigheter.

Välj Report som Reference Type. För att det ska bli rätt i Word behöver informationen om Beteckning år:nr skrivas i fältet Author i EndNote. Tänk på att lägga till ett kommatecken på slutet, när du lägger in informationen i fältet Author. Titeln skrivs i fältet Title.

Kontrollera så det ser rätt ut i worddokumentet enligt den referensstil som du använder.

WHOs definition av palliativ vård är ett så kallat fact sheet. Välj Report som Reference Type när du skapar referensen i EndNote. Enligt APA ska informationen om att det är just ett fact sheet stå med i hakparentes efter titeln i referensen. I EndNote läggs den informationen bäst efter titeln i fältet Title. För WHOs definition av palliativ vård ska alltså följande skrivas i fältet Title: Palliative care [fact sheet]

Följ instruktionen om organisation som författare ovan.

Kontrollera så det ser rätt ut i Word-dokumentet enligt den referensstil som du använder.

Gruppera, tagga och ta bort dubbletter

Du rekommenderas att endast ha ett EndNote-bibliotek som du jobbar aktivt med. I det biblioteket kan du skapa grupper för att ordna referenser för olika ändamål.

Du ser dina skapade grupper under My Groups i vänsterspalten. I vänsterspalten finns, utöver grupperna, vissa mer eller mindre tillfälliga lagringsytor för referenserna. Referenser som tas in i biblioteket ligger under Unfiled till dess att du ordnat in dem i någon grupp. Referenser som du just importerat finns också tillfälligt under Imported References, men försvinner därifrån så snart du importerat något nytt.

Skapa grupper

För att skapa en ny grupp, klicka på Groups > Create Group. Ge den nya gruppen ett namn.

Flytta referenser till grupperna

Det finns olika metoder för att flytta referenserna till avsedd grupp:

  • Via meny: Markera de referenser som du vill flytta. Högerklicka och välj Add Reference To, och ange avsedd grupp.
  • Drag and drop: Markera de referenser som du vill flytta. Dra till avsedd grupp i vänsterspalten.

Kopiera aldrig referenser i EndNote eftersom du då skapar dubbletter (läs längre ner på denna sida om hur du tar bort dubbletter). Du kan lägga till samma referens i flera olika grupper. Ändringar du gör i referensen kommer synas i alla grupper som referensen ligger i.

Group sets och Smart groups

Du skapar Group sets och Smart groups via Groups i huvudmenyn.

Group sets är som mappar du kan sortera dina grupper i utifrån kriterier du själv bestämmer, t.ex. ett visst ämne eller projekt.

Smart groups använder sökkriterier som du själv bestämmer, t.ex. ”keywords OR title contains…”, för att skapa grupper. Smart groups uppdateras så fort du lägger till eller redigerar referenser i ditt bibliotek.

I EndNote 21 kan du lägga till taggar till dina referenser. Taggar är etiketter som du använder för att organisera dina referenser. Taggarna utgår från dina behov, och du kan till exempel namnge dina taggar efter typ av studie, metod, hur viktig referensen är för dig, och så vidare.

Klicka på Tags > Create tag. Välj ett namn och en färg för din tagg. När du har skapat en tagg så dyker den upp under "My tags" i vänsterspalten. När du vill tagga en referens, klicka på referensen och gå till Edit. Välj en eller flera taggar och klicka OK.

Du kan redigera dina taggar när som helst. Högerklicka på en tagg under "My tags" och välj att antingen redigera eller byta namn på din tagg.

Ta hjälp av EndNote för att hitta och rensa bort eventuella dubbletter i ditt EndNote-bibliotek.

Klicka på Library > Find Duplicates. Om EndNote hittar några dubbletter så får du jämföra dubblettposterna och kan då välja vilken av referenserna som du vill ha kvar i biblioteket, genom att klicka på Keep This Record vid den valda referensen. Den referens du inte väljer hamnar i papperskorgen, Trash. Om du inte tycker att du behöver jämföra dubbletterna och vill ta bort alla på samma gång så kan du, istället för att klicka på Keep this Record i bilden ovan, klicka på Cancel. Då markeras alla dubbletter i ditt bibliotek, och du kan dra dem alla på samma gång till papperskorgen, Trash.

 

Använd referenserna i Word

När du sparat referenser i ditt EndNote-bibliotek kan du enkelt infoga dem i ett Worddokument, och anpassa deras utformning efter önskad referensstil.

När det gäller att källhänvisa i ditt dokument har EndNote potential att förenkla arbetet avsevärt. Det bör nämnas att referenserna som EndNote genererar (i de flesta fall) bygger på den bibliografiska information som finns inlagd om en publikation i databasen där referensen hämtats. Fel kan förekomma. Kom därför ihåg att du själv ansvarar för att de referenser som du använder när du källhänvisar är korrekta.

När EndNote installerats på din dator skapas en EndNote 21-flik i Wordprogrammet på din dator. Denna plug-in i Word kallas Cite While You Write (CWYW). Via denna flik kan du infoga, anpassa och redigera referenserna i ditt Worddokument.

De referenser som skapas i Word genom EndNote plug-in är en kombination av text och kodning (d.v.s. EndNote arbetar i bakgrunden). Det betyder att du inte kan ta bort referenser, flytta dem eller ändra direkt i referenserna utan måste använda EndNote-verktygen för att redigera referenserna. Läs mer nedan hur du gör detta.

När du ska infoga referenser via EndNote ska du se till att rätt referensstil, Style, är vald. Om du inte hittar den referensstil du är ute efter i listan kan du klicka på Select Another Style > välj rätt stil i listan > OK. Du kan byta referensstil under arbetets gång om det behövs. Om du väljer en annan referensstil i listan Style så ska referenserna i dokumentet ändras till en annan stil. Om det inte ändras direkt kan du testa att klicka på Update Citations and Bibliography i EndNote-fliken.

Stilmallar att ladda ner från EndNotes egna webbplats

Det finns även stilmallar på svenska. Om du använder en stilmall på svenska så kommer information i referensen om redaktörer, sidnummer m.m. skrivas ut på svenska i ditt word-dokument. Nedan finns ett par stilmallar för nedladdning som Göteborgs universitetsbibliotek har skapat.

Stilmallar på svenska för APA, Chicago och Vancouver från Göteborgs universitetsbibliotek

För att infoga en referens i ditt Worddokument, gå till EndNote-fliken i Word. Placera markören i texten där du vill infoga referensen. Klicka på Insert Citation. I rutan som öppnas söker du fram rätt referens, klicka på referensen och sen på Insert. I rutan Style väljer du referensstil (t.ex APA). Du kan byta referensstil när som helst. Läs mer om referensstilar längre ner på denna sida.

Vill du lägga till flera referenser på samma plats i texten? Högerklicka på referensen i texten, klicka på Edit Citation(s) och välj More... Klicka på lilla pilen bredvid Edit reference vid rätt referens och sen Insert citation. Dubbelklicka på den referens du vill lägga till och klicka sen på OK.

Det går att justera hur en referens ser ut i löpande text i Word. Högerklicka på referensen i texten, klicka på Edit Citation(s) och välj en variant. Se Formatting för olika alternativ för referensen i löpande text (t.ex. exkludera namn, osv). I rutan under Formatting kan du t.ex. lägga till sidnummer. Klicka på Update Citations and Bibliography för att se till att eventuella ändringar slår igenom i ditt dokument.

När du väl har infogat en referens från EndNote i ett Worddokument så ska du inte ta bort referensen med backsteg/deleteknappen. Klicka istället på Edit & Manage Citation(s), klicka på Edit Citation bredvid den referens du vill ta bort, välj Remove Citation, och klicka på OK.

Om du har infogat en referens i Word och ser att den behöver redigeras så ska du redigera den i EndNote. Genom att ställa markören i referensen i ditt Worddokument och klicka på Edit Library Reference(s) så öppnas just den referensen i EndNote (du kan såklart leta fram referensen direkt i EndNote om du föredrar det). När du har redigerat klart referensen i EndNote, klicka på Save och gå sen tillbaka till ditt Worddokument och klicka på Update Citations and Bibliography, så ser du att referensen har uppdaterats även där.

Om du vill flytta på en paragraf som innehåller referenser kopplade till EndNote behöver du tillfälligt pausa kopplingen mellan Word och EndNote. Det gör du genom att klicka på Convert to Unformatted Citations. Då tas kopplingen till EndNote tillfälligt bort och referenserna ser lite annorlunda ut och kan till exempel få klammerparenteser. Efter det kan du flytta texten, och när du har flyttat klart väljer du Update Citations and Bibliography så att dokumentet kopplas till ditt EndNote-bibliotek igen.

I EndNote-fliken i Word finns en funktion som helt tar bort kopplingen mellan ditt Worddokument och EndNote-programmet. Därigenom blir referenserna i löpande text och referenslistan helt vanlig text (plain text) och kan inte längre interagera med ditt EndNote-bibliotek.

Detta är en viktig funktion och den används framför allt till två olika syften:

  • När du ska skicka ditt Worddokument till någon annan under arbetets gång är det viktigt att du då skickar en kopia av dokumentet, utan koppling till EndNote. Du har fortfarande kvar ditt ursprungliga dokument där EndNote-kopplingen är intakt, och kan fortsätta arbeta med programmet i det dokumentet.
  • När du refererat klart och ska färdigställa ditt dokument så skapar du alldeles mot slutet en kopia av dokumentet där EndNote-kopplingen är borttagen. Det möjliggör eventuella mindre justeringar i dina referenser, som i vilken vanlig text som helst. Detta är särskilt användbart i de fall där det är svårt att få till en helt korrekt referens enligt det referenssystem du ska använda, t.ex. vid manuellt inlagda referenser till ovanligare typer av källor. Även i detta fall är det rekommenderat att ha kvar ditt ursprungsdokument där EndNote-kopplingen är intakt, som en säkerhetsåtgärd.

Processen för att ta bort koderna beskrivs nedan. Den som vill vara väldigt säker på att ha kvar ett dokument med EndNote-koderna intakta kan redan innan skapa en sådan kopia. För att ta bort koderna: Klicka på Convert Citations and Bibliography > Convert to Plain Text. Var uppmärksam på vilken av följande frågor du får sen! Om meddelandet är att EndNote skapar en kopia av ditt dokument, välj OK. ELLER Om meddelandet är att EndNote inte kan skapa en kopia, välj Cancel. Gör sedan en kopia av ditt dokument, med EndNote-kopplingen intakt. Välj därefter att konvertera igen, och välj Continue.

När du har en kopia av ditt dokument utan EndNote-koppling kan du e-posta den, och göra eventuella justeringar manuellt direkt i dina referenser i just detta Word-dokument utan problem.

Om du av någon anledning behöver göra en ändring i en befintlig referensstil så kan du göra det via Style Manager i EndNote-klienten. Du hittar den via Tools > Output Styles > Open Style Manager. Markera den referensstil som du vill ändra/anpassa. Klicka på Edit. Du kommer nu till en ruta där du kan justera många olika parametrar (se vänsterspalten). Gör den ändring som du vill göra och spara genom att klicka på File > Save As. EndNote kommer att spara den nya stilen som en kopia, dvs den ursprungliga stilen kommer att ligga kvar i sin ursprungliga form. När du sparat den justerade referensstilen kommer du se den som en valbar stil under Styles.

Tidskriftstitlar ser olika ut i olika referensstilar. Enligt t.ex. APA ska titeln vara fullt utskriven, medan titeln ska vara förkortad enligt Vancouver. Titeln kan se olika ut i referenser som man importerat från olika databaser. För att titeln ska bli rätt, enligt den referensstil du använder, kan man använda sig av Journal Terms List. Det är en lista som innehåller tidskrifters titlar i olika former. Detta innebär inte att alla titlar kommer att bli rätt – det finns felkällor som beskrivs kort i slutet av denna sektion.

För att få hjälp av EndNote med att få rätt form på tidskriftstitlar kan du genomföra stegen som beskrivs nedan. Du rekommenderas att först skapa en säkerhetskopia av ditt bibliotek. Läs mer om hur du skapar en säkerhetskopia av ditt EndNote-bibliotek. Gå till EndNote-klienten. Klicka på Library > Open Term Lists > Journals Term List. Markera alla titlar i listan och klicka på Delete Term. Din lista ska nu vara tom. Gå sen över till fliken Lists. Klicka på Import List. Det öppnas en ruta där du får välja bland olika tidskriftslistor, som är indelade i breda ämneskategorier. Markera den lista som du vill importera, och klicka på Öppna. Du kan importera mer än en lista, genom att helt enkelt klicka på Import List flera gånger och öppna fler listor. Utgå från ditt ämnesområde och avgör vilka som kan vara relevanta för dig. När du gjort detta borde du ha en fyllig lista med tidskriftstitlar i olika varianter. Klicka gärna på Update Citations and Bibliography i EndNote-fliken i Word för att uppdatera eventuella referenser i ditt Worddokument.

Felkällor

Det är inte säkert att alla titlar kommer att bli rätt i dina referenser, trots att du genomfört stegen ovan. Det finns olika felkällor, t.ex.:

  • Tidskrifter som du refererar till finns inte i Journals Term List, och finns därför inte i olika former i din EndNote.
  • Tidskriften finns i Journals Term List, men ingen förkortad titelvariant finns angiven.
  • Tidskriftens namn i den referens som du importerat in i ditt EndNote-bibliotek överensstämmer inte exakt med någon av namnformerna i Journals Term List, vilket gör att programmet inte kan koppla ihop att det rör sig om samma tidskrift. Ett felplacerat mellanslag eller punkt räcker för att det inte ska fungera.

Det innebär att du måste ha koll på att tidskriftstitlarna (liksom referenserna i stort) blir korrekta, även fast du använder de hjälpmedel som EndNote tillhandahåller.

 

säkerhetsKopiering och synkronisering

Lär dig hur du skapar en säkerhetskopia av ditt referensbibliotek, och hur du kan använda EndNote på en annan dator än den du har installerat programmet på.

Du bör då och då göra en säkerhetskopia av ditt EndNote-bibliotek, ett så kallat komprimerat bibliotek, ifall någonting skulle hända med din dator. Samma sak gäller innan du eventuellt får en ny version av EndNote installerad på din dator.

För att skapa en kopia gå till File > Compressed Library (.enlx). En dialogruta dyker upp. Klicka på Next och spara filen (.enlx). Du kan spara filen var du vill, inklusive på en molntjänst, och helst på en annan plats än där du sparat ditt aktiva bibliotek. Förslagsvis väljer du dagens datum som filnamn så du enkelt kan hitta bland dina säkerhetskopior.

Notera att säkerhetskopian motsvarar ditt bibliotek så som det såg ut vid tidpunkten då du skapade kopian. Eventuella ändringar i det aktiva biblioteket efter det finns inte med i kopian, så du rekommenderas att göra nya säkerhetskopior regelbundet.

Genom att skapa ett konto i EndNotes webbaserade variant, EndNote Web, kan du synkronisera ditt bibliotek och nå det också på en dator utan EndNote-klienten installerad. Om du har haft en version av EndNote innan nuvarande version 21 så hade du kanske ett konto på EndNote Online. Du använder samma inloggningsuppgifter som du haft på EndNote Online på EndNote Web.

För att skapa ett konto till EndNote Web, klicka på Edit > Preferences i EndNote-programmet. En dialogruta öppnas. Klicka på Sync i dialogrutans verktygsfält till vänster, och sedan på knappen Enable Sync. Om du redan har ett konto i EndNote Web så kan du sen ange de inloggningsuppgifterna. Då kopplas ditt befintliga konto ihop med ditt bibliotek. Om du inte har ett konto klickar du istället på Sign up. Skapa ditt konto och se sen till att rätt inloggningsuppgifter är inlagda i EndNote under Edit > Preferences > Sync.

Förinställningen i EndNote är att synkronisering sker automatiskt, men för säkerhets skull rekommenderas du att alltid synka ditt bibliotek innan du avslutar. Detta gör du genom att klicka på synkroniserings-ikonen i EndNotes vänstermeny, och sen välja Sync now. När du synkroniserar ditt EndNote-bibliotek med EndNote Web så följer alla referenser med, likaså dina grupper. Du kan alltså nå dina referenser från alla datorer med internetuppkoppling om du loggar in i ditt konto på https://web.endnote.com/

Notera att EndNote Web är en synkroniserad kopia och inte en egentlig backup. Du gör en riktig backup av ditt EndNote-bibliotek genom att skapa en säkerhetskopia.

 

Samarbeta

Lär dig mer om hur du kan dela referenser med kollegor och arbeta i ett gemensamt dokument med EndNote-koppling.

Om ni är flera som samarbetar i samma Word-dokument och ni har egna EndNote-bibliotek, behöver ni bestämma hur ni ska samarbeta. Det blir ofta problem om referenser som är kodade till olika personers EndNote-bibliotek används i samma dokument.

En rekommendation är att ni utser en "administratör" som är ansvarig för referenserna, innan ni börjar skriva er text. Denna person blir den enda som lägger in EndNote-referenser i texten. De andra lägger in information i texten om vilken referens som ska in var genom att till exempel ange författare och publikationsår för referensen. Den som utsetts som "administratör" ansvarar sen för att lägga in referenserna från sitt EndNote-bibliotek i texten.

Om du använder funktionen ”Spåra ändringar” eller ”Track changes” i Word, observera att du kan behöva ändra en inställning om den ska fungera bra ihop med EndNote. Det du behöver göra är att ändra till ”Inga markeringar” eller ”No markup” i rullistan till vänster om funktionens ikon.

Ett annat sätt att samarbeta är att använda ett så kallat traveling library, som samlar Word-dokumentets referenser i ett slags minibibliotek, som gruppens medlemmar exporterar till sitt eget EndNote-bibliotek.

För att exportera ett traveling library till ditt eget EndNote-bibliotek öppnar du först upp det gemensamma Word-dokumentet, går till EndNote-fliken och väljer Export to EndNote → Export Traveling Library. Sen väljer du ditt befintliga EndNote-bibliotek (som finns sparat lokalt på C:) och sparar. Vi rekommenderar att endast använda ett EndNote-bibliotek!

Du kan dela ditt EndNote-bibliotek eller specifika grupper med andra EndNote-användare. Du väljer själv om den du delar med ska ha läsrättigheter eller både läs- och skrivrättigheter.

För att dela hela ditt EndNote-bibliotek, gå till File → Share och skriv in e-postadressen till den du vill dela med och klicka på Invite.

För att dela en specifik grupp högerklickar du på gruppens namn, väljer Share group, skriver in e-postadress till den du vill dela med. Välj om den du delar gruppen med ska ha läsrättighet eller både läs- och skrivrättigheter. Klicka på Invite. För att komma åt andras bibliotek eller grupper accepterar du inbjudan som kommer till din e-post och går sedan till EndNote och väljer File → Open shared library.

Om du behöver dela ett Word-dokument med en kollega eller handledare för att få feedback så rekommenderar vi att du delar en kopia av dokumentet som har konverterats till "Plain text". Läs mer om att konvertera till "Plain text". Det går inte att koppla på EndNote-formatteringen när du väl har konverterat dokumentet till "plain text". De förslag på ändringar som du får, behöver du därför göra manuellt i din originalversion av dokumentet (som har EndNote-koppling).

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 september 2025