Att skriva akademisk essä på psykoterapiutbildning
Ordet ”essä” härstammar från franskans “essai”, som betyder “försök”. I en akademisk essä utforskar och prövar skribenten olika vägar för att skapa förståelse för en specifik händelse i sitt yrkesliv. En grundtanke i essän är att skrivandet fungerar som en metod för både personlig och teoretisk reflektion, där just försöken, resonerandet och prövandet står i centrum. Essän blir ett “försök” att synliggöra det egna praktiska kunnandet genom att beskriva det i text.
- Vi har under flera år arbetat med den akademiska essän som uppsatsform i våra längre utbildningar, som till exempel den här grundläggande psykoterapiutbildningen på 45 högskolepoäng, säger Ulf Hammare, en av handledarna på utbildningen.
Essäformen passar väldigt bra för yrkesverksamma som arbetar i relationsbaserade yrken eftersom essän syftar till att utveckla det egna yrkeskunnandet och lära sig mer utifrån konkreta situationer man varit med om i sitt arbete. Det är författaren själv och de yrkeserfarenheter hon har med sig som blir själva forskningsobjektet i essän.
- Essäformen inbjuder till en prövande och sökande hållning som våra kursdeltagare har tagit sig an med stort engagemang trots att det här sättet att skriva är nytt och oprövat för många, fortsätter Ulf. De återkommande läs- och reflektionsgrupperna bidrar starkt till att man succesivt hittar vägar framåt i sina essäer.
- Som essähandledare uppskattar vi bland annat den kreativitet och nyfikenhet som kännetecknar våra kursdeltagare och deras texter, säger Susanne Björk, en av handledarna på utbildningen. Framför allt är arbetet som handledare väldigt roligt och det är inspirerande att få ta del av deltagarnas texter och reflektioner kring sina, många gånger svåra möten i det sociala arbetet, avslutar Susanne.
Lyssna vad Eva Muskos, Olga Granlöf och Marina Turial har att säga om att skriva essä.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 3 januari 2025