Ny utbildning i Göteborg för framtidens psykosociala arbete

Marie Cederschiöld högskolas uppdragsutbildning lanserar en handledarutbildning i psykosocialt arbete, särskilt utformad för att möta de växande behoven av reflektion och professionellt lärande. Utbildningen, som omfattar 45 högskolepoäng, är utvecklad för att stärka kompetensen hos de som arbetar med eller planerar att arbeta med professionell grupphandledning.

Utbildningen är skapad för att adressera de utmaningar som yrkesverksamma står inför i dagens snabbt föränderliga miljöer, där krav på effektivitet ofta kan minska möjligheterna till nödvändig yrkesmässig reflektion och lärande. Genom ett systemiskt och narrativt synsätt, ger kursen deltagarna verktyg för att effektivt leda och utveckla grupper inom olika organisatoriska sammanhang.

- Vi ser en tydlig efterfrågan på djupare och mer strukturerad reflektion inom psykosocialt arbete. Denna utbildning är ett svar på den efterfrågan och syftar till att förbättra både individens och organisationens kapacitet att hantera och lära av komplexa situationer, säger Ulf Hammare, fil dr. och bitr. avdelningschef vid Marie Cederschiöld högskolas uppdragsutbildningar.

Kursledare är Hedvig Westerström, Teo Keller och Lars Ljungman. De är socionomer, leg. psykoterapeuter och utbildade handledare och lärare på Masternivå. De har lång erfarenhet av handledning och utbildning utifrån ett systemiskt socialkonstruktionistiskt perspektiv. Utbildningen ges i samarbete med Göteborgs Centrum för Kompetensutveckling.

Målet är att ge deltagarna de verktyg de behöver för att kunna utföra ett professionellt arbete utifrån de senaste forskningsrönen. Eftersom många deltagare arbetar heltid parallellt med utbildningarna anpassas undervisningsformerna och utbildningstakten efter detta.

Med denna vidareutbildning stärker Marie Cederschiöld högskola sitt åtagande att bidra till utvecklingen av kunskap och kompetens inom socialvetenskap och vårdvetenskap. Marie Cederschiöld högskola är en högskola som utbildar och forskar i människans tjänst. Högskolan ska vara ledande i utveckling av praktiknära forskning och utbildning – med kritisk blick och människors utsatthet i fokus.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
26 april 2024