Anne-Lie Vainik
Institutionen för socialvetenskap
Telefon: 073-314 35 15
E-post: anne-lie.vainik@mchs.se
Arbetsområden och bakgrund
Anne-Lie Vainik är socionom och disputerad i socialt arbete vid Linnéuniversitet i Växjö i samarbete med Ersta Sköndal Bräcke högskola. Sedan 1997 har hon ägnat sig åt det sociala arbetets praktik med unga lagöverträdare och unga brottsoffer. På Institutionen för socialvetenskap har Anne-Lie utbildnings- och forskningsuppdrag. Bland annat undervisar hon i straffprocessrätt och påföljdssystemet för unga lagöverträdare och handleder och examinerar uppsatser. För tillfället har hon även ett uppdrag som forskarhandledare inom ramen för forskningsprojektet; Akademisk Socialtjänst och har sedan länge uppdrag som forskarhandledare för lokala utvecklingsmedel som beviljats olika stadsdelar i Stockholms stad. Anne-Lie har även uppdrag genom högskolans uppdragsutbildningsenhet och undervisar då inom ramen för påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå bland annat i socialt arbete, socialrätt, vetenskapsteori och forskningsmetoder.
AKTUELL FORSKNING
Anne-Lies forskning har fokus på barn och våld. Anne-Lie disputerade 2017 med sammanläggningsavhandlingen ”Polisanmälningar i grundskolan”. Avhandlingen fokuserar skolrelaterade polisanmälningar med utgångspunkt från anmälningar som rör barn som inte uppnått straffbarhetsåldern 15 år. De anmälda brott som ingår i studien är misshandel, olaga hot, ofredande och förolämpning. Med utgångspunkt från den moderna grundskolans sociala och fostrande uppdrag beskriver och analyserar Anne-Lie skolrelaterade polisanmälningar med målet att förstå hur och varför polisanmälningarna görs. Det empiriska materialet består av skolrelaterade polisanmälningar, analys av skollagstiftning, förarbeten och läroplaner för åren 1962 till och med 2010 samt intervjuer med rektorer. Anne-Lie har sett att det finns stora lokala skillnader i hur rektorer bedömer om en handling ska polisanmälas. Trots stora skillnader i anmälningspraktiken visar avhandlingen även på mönster. De flesta polisanmälningar har gjorts i så kallade resursskolor/resursenheter som vanligen har ett nära samarbete med socialtjänsten och är särskilt anpassade för barn med olika beteendeproblem. Skolor med lägre meritvärden har fler polisanmälningar per barn än skolor med högre meritvärden.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Publikationer
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 10 september 2024