Existentiell och humanistisk grundläggande psykoterapiutbildning med ett integrativt perspektiv

Vår tid präglas av otrygghet där de existentiella frågorna blir alltmer aktuella.

Den grundläggande psykoterapiutbildningen vid Marie Cederschiöld högskola har en existentiell, humanistisk inriktning med ett integrativt perspektiv, vilket innebär att kursdeltagarna med den existentiella och humanistiska terapitraditionen som grund även studerar kognitiv-, psykodynamisk- och systemisk psykoterapi för att förstå den komplexa människan och hens livssituation.

Utbildningen bygger på aktuell psykoterapiforskning som pekar mot att en verksam psykoterapi utgår från terapeutens lyhördhet för den unika klientens specifika behov och hens förmåga att i terapin och tillsammans med klienten skapa en förtroendefull och meningsskapande relation.

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med mänskliga möten och relationer: yrkesverksamma inom omsorg, hälso- och sjukvård, socialtjänst, utbildning, arbetsledande och konstnärliga verksamheter. Du kan till exempel arbeta som socionom, beteendevetare, behandlingsassistent, coach, präst, diakon, pedagog, terapeut, läkare, sjukskötare, personalhandläggare eller verksamhetsledare.

Förkunskapsnivå
Lämplig förkunskapsnivå är högskoleexamen om minst 120 högskolepoäng (80 poäng enligt tidigare poängsystem) inom hälsa, vård, omsorg och socialt arbete eller motsvarande. Deltagaren bör även ha minst tre års arbetslivserfarenhet efter examen och vara yrkesverksam under utbildningstiden. Utbildningen är en uppdragsutbildning där behörighet inte fordras av deltagarna som på reguljär/annan högskoleutbildning. Behörighet att söka har den som utses och finansieras av sin arbetsgivare.

Kursinnehåll
Termin 1
Under den första terminen studerar vi etiska, juridiska, medicinska och diagnostiska aspekter på psykoterapeutiskt arbete. Här introduceras även grundläggande filosofiska teorier om samtal, kriser, möten, mening, förståelse, möjlighet, begränsning och om terapeutiska begrepp, metoder och förhållningssätt. Psykoterapins utveckling och bärighet klargörs. Termin 1 lägger stor vikt vid att kursdeltagarna stimuleras att utveckla en genuint personlig yrkesidentitet och professionell förmåga samt att bredda och fördjupa sin kunskap och sina insikter.

Termin 2
Termin två har fokus på den existentiella psykoterapins teori, metod och förhållningssätt. Teman som behandlas berör bland annat hur terapeuten kan stimulera klienten/patienten att undersöka och utmana sina antaganden om sig själv och tillvaron för att upptäcka och pröva nya perspektiv. Här klargörs centrala begrepp som omsorg, tillit, hopp, försoning, kris, problem, konflikt och ångest. Vilka innebörder och mening har teman som liv-död, känslor-tankar-handling, livsmod-livsleda och mening-meningslöshet? Under termin 2 inleder kursdeltagarna sina utbildningsterapier. De ska under utbildningen bedriva två individualterapier om 20 timmar vardera eller en gruppterapi om 40 timmar. Kopplat till dessa terapier deltar varje kursdeltagare i en handledningsgrupp om fyra eller fem kursdeltagare. Grupperna leds av erfarna handledare som samtliga är leg. psykologer och/eller leg. psykoterapeuter, några är disputerade. Kursdeltagarna får 120 handledningstimmar under hela utbildningen.

Termin 3
Under utbildningens tredje termin studerar vi teorier, metoder och förhållningssätt inom andra terapitraditioner som kognitiv beteendeterapi psykodynamisk terapi och systemisk terapi. Vi fokuserar även på vad integrativ psykoterapi är och hur vi kan tillägna oss ett integrativt psykoterapeutiskt förhållningsätt. Utbildningen berör vidare vilken betydelse erfarenheter och tolkningar av dessa terapiinriktningar har för var och en. Termin tre lägger också vikt vid hur jag som terapeut kan reflektera kring och förändra mina antaganden, teorier och förhållningssätt. Hur påverkas jag av mina sammanhang och hur kan jag skapa meningsfulla sammanhang? Utbildningsterapierna och handledningen fortlöper under hela termin 3.

Termin 4
Under denna termin introduceras vetenskapsteorin och dess betydelse för psykoterapeutisk teori och praxis. Parallellt med de pågående utbildningsterapierna och handledningen arbetar kursdeltagarna under hela termin fyra även med ett examensarbete, en akademisk essä, där de undersöker och prövar hur psykoterapeutisk teori, metod och förhållningssätt kan bidra till att de tillägnar sig en egen terapeutisk identitet och ett autentisk professionellt omdöme.

Undervisningsformer
Utbildningen omfattar 45 högskolepoäng och löper över fyra terminer. Totalt består utbildningen av 240 timmar lärarledd undervisning och 120 timmar grupphandledning. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och psykoterapeutiska samtalsövningar.

Examinationsformer
För att bli godkänd på kursen krävs närvaro vid samtliga moment och godkända examinationsuppgifter. Kursen examineras vid sidan av enskilda examinationsuppgifter även genom ovan nämnda skriftliga fördjupningsarbete i form av en akademisk essä. Examensarbetet innehåller handledning. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd.

Psykoterapier
Kursdeltagarna ska under utbildningen bedriva två individuella psykoterapier om 20 timmar vardera eller en gruppterapi om 40 timmar. Gällande momentet terapier söker kursdeltagarna själva lämpliga konfidenter/patienter till sina utbildningsterapier, men beslutar om val av konfident/patient i samråd med respektive handledare.

Handledning
Kursdeltagarna deltar från och med termin 2 i en handledningsgrupp med en handledare och fyra eller fem kursdeltagare. Handledningen omfattar totalt 120 handledningstimmar.

Vetenskapligt råd
Kursen har ett vetenskapligt råd. Det består av professorer, som är ledande forskare inom filosofi, psykoterapi, och psykologi. Rådet fyller en viktig roll för att upprätthålla och säkerställa oberoende, god vetenskaplig kvalitet och tillgång till ett nätverk av olika forskarmiljöer.

Kursdatum
Utbildningen sträcker sig över fyra terminer med ett kurstillfällen måndagar-tisdagar var 4:e vecka, plus tre onsdagar fördelade på termin 2, 3 och 4.

HT 2026
24-25 augusti
21-22 september
19-20 oktober
16-17 november
14-15 december

VT 2027
18-19 januari
15-17 februari
15-16 mars
12-13 april
10-11 maj

HT 2027
23-24 augusti
20-21 september
18-19 oktober
15-16 november
13-15 december

VT 2028
31 januari-1 februari
28-29 februari
27-28 mars
24-25 april
22-24 maj

Plats
Marie Cederschiöld högskola på Södermalm i Stockholm.

Kursansvarig
Lance Cederström är leg. psykoterapeut och handledare med existentiell inriktning och har sedan 1980-talet arbetat som psykoterapeut, handledare och vägledare inom främst hälso- och sjukvård, skolor, socialtjänsten, inom diakonin och i näringslivet. Lance undervisar på universitet och högskolor om den existentiella filosofins, psykologins, terapins och vägledningens teori och praxis.

Jakob Wood är leg. psykolog, auktoriserad existentiell psykolog och vd på Psykologos. Han är lärare i delmomenten om psykoterapins historia, existentiell-humanistisk terapi, pdt, kbt och integrativ psykoterapi. Jakob har också varit lärare på ”Existentiella samtal” vid Södertörns högskola och föreläser om existentiell terapi och psykologi i olika sammanhang. Han är också medförfattare till boken ”Existentiell terapi - en introduktion” (Liber, 2025).

Markus Palmgren, leg. psykolog, privatpraktiserande med mottagning i Göteborg. Lärare på delmomenten om psykoterapins historia, existentiell-humanistisk terapi, psykodynamisk terapi, kbt och integrativ terapi. Har bl. a. arrangerat specialistkurser för psykologer i existentiell terapi, varit lärare på "Det existentiella samtalet" på Södertörns högskola, och tillsammans med Jakob Wood författat boken "Existentiell terapi - en introduktion" (Liber, 2025).

Övrigt om psykoterapiutbildningar
Vi vill göra dig uppmärksam på att en grundläggande psykoterapiutbildning aldrig ger garantier för intag till en legitimationsgrundande påbyggnadsutbildning (tidigare Steg 2 utbildning). Det är upp till varje utbildningsanordnare att bedöma den grundläggande utbildning som man genomgått. Den här beskrivna utbildningen motsvarar de krav som finns på undervisnings- och handledningstimmar. De flesta påbyggnadsutbildningar till leg. psykoterapeut kräver även genomgången egen terapi om 50 timmar (ibland 75 timmar) eller 120 timmar gruppterapi som inte är äldre än 5 år (ibland 3 år) vid ansökningstillfället.

Kostnad
31 500 kr/termin (exkl.moms).
Obs! Utbildningen pågår under fyra terminer.
Litteraturkostnad tillkommer.

Utbildningen är en poängberättigad uppdragsutbildning på högskolenivå som skall bekostas av arbetsgivare eller annan juridisk person.

Anmälan
Anmälan sker genom att fylla i vår webb-anmälan som du kommer till här

Anmälan behandlas efter inkommet datum, enligt principen ”först till kvarn”.

Efter sista dag för anmälan 7 juni 2026 är anmälan bindande för arbetsgivaren under förutsättning att kursdeltagaren kan beredas plats på utbildningen.

Högskolan förbinder sig att genomföra kursen under förutsättning att erforderligt deltagarantal uppnås. Bekräftelse skickas till sökanden via e-post ca en – två veckor efter sista anmälningsdatum.

Utbildningen är en uppdragsutbildning där inte behörighet fordras av deltagarna som på reguljär/annan högskoleutbildning. Behörighet att söka har den som utses och finansieras av sin arbetsgivare. Uppdragsutbildningar följer samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning vilket medför att deltagarna bör ha allmän högskolebehörighet för att kunna tillgodogöras sig utbildningen.

Samhällsfrågor att arbeta med i framtiden

Vi har kopplat våra utbildningar till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Detta är mål som du kan få verktyg att arbeta med i framtiden:

FNs globala mål: God hälsa och välbefinnandeFNs globala mål: God utbildning

Fakta om utbildningen

Typ av utbildning: Uppdragsutbildning
Antal HP: 45
Nivå: Avancerad nivå
Ämnesområde: Psykoterapi
Studietakt: Deltid
Utbildningsstart: 24 augusti 2026
Ort: Stockholm
Språk: Svenska
Första ansökningsdag: Pågår nu
Sista ansökningsdag: 7 juni 2026

INFORMATION OM KURSINNEHÅLL

Lance Cederström

Kursansvarig

070-523 31 18

lance@cederstrom.se

Jakob Wood

Föreläsare

Markus Palmgren

Föreläsare

Ulf Hammare

Utbildningsledare

08-555 051 09

ulf.hammare@mchs.se

Läs mer

INFORMATION kring anmälan och administration

08-555 051 19
uppdrag@mchs.se

Vårt lidande behöver inte vara förutbestämt


Existensfilosofin växte fram som en reaktion på den strama människosyn som präglat tidigare tanketraditioner. I en ny bok skildras Martin Heideggers avgörande inverkan på det som senare kom att kallas existentialismen, och i
förlängningen hur hans perspektiv kan vara till nytta inom psykoterapin.

Artikel under strecket i Svd 29 maj 2024 >> pdf, 959 kB.
Johan Eriksson
Privatpraktiserande psykoanalytiker, legitimerad psykoterapeut och docent i teoretisk filosofi

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 oktober 2025