Några röster från "Kreativa metoder"

- i handledning och för individ- & grupputveckling

 

- Vi möter handledare, terapeuter, utbildare och chefer med fler, som vill utvecklas i sitt ledarskap och utöka sin repertoar av metoder för att så många som möjligt ska komma till sin rätt i sitt arbete med grupper och individer, säger Katrin Byréus, lärare, dramapedagog och diplomerad handledare.

Inför höstens utbildning i Kreativa metoder har vi sammanställt några röster från förra höstens deltagare. I den skriftliga utvärderingen läser vi bland annat

- Mixen av upplevelsebaserat lärande och reflektion, det vänliga tilltalet och värmen gör att det aldrig blir tråkig. Det är levande föreläsningar, inspirerande lärare, bra litteratur till teorierna bakom Kreativa metoder och verkligen toppen med alla praktiska övningar.

Andra röster från höstterminen 2022 bekräftar deltagarnas positiva omdömen

- Det har varit hjälpsamt för mig att lära mig om de olika faserna i grupputveckling (Wheelan, Jacobsson, Åkerlund, 2022 Att skapa effektiva team). Med grupputvecklingskunskapen i ryggen har jag haft stöd i att fungera som en stabil bas för en grupp med så olika professioner som läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, beteendevetare och arbetsmiljöingenjörer. /Beteendevetare

- Flera av deltagarna har uttryckt att de känner en lättnad och grupperna har blivit mer kreativa efter att jag använt mig av det salutogena synsättet (Hanson, 2018 Salutogent ledarskap) på ett mer medvetet sätt. I handledning och i klientärenden har vi omformulerat kritik till önskemål om förändring, för att skapa en anda av möjligheter. /Psykoterapeut och handledare

- Bara genom att själv ha läst i boken om hjärnans tre motivationssystem (Viotti, 2018 Utan press) kan jag märka ett större lugn hos mig själv. – Aha nu har jag aktiverat det röda hotsystemet, då jag till exempel börjar känna mig ifrågasatt i gruppen. Eller att jag är för mycket i drivsystemet och behöver backa för att lyssna in deltagarna mer. Jag bör ta en paus, andas lugnt – kanske starta ett parsamtal i gruppen. /Handledare

- Vi fick chans att uttrycka vad som är meningsfullt i vårt arbete och vad som frustrerar, i övningen med Tre stolar (Byréus, 2020 lagom Ovanligt). Alla var aktiva. Frustrations/skavstolen blev en insamlingsplats för problem som vi ska arbeta vidare med och drömstolen gav en chans att få veta lite mer om varandra och skapa en positiv nyfikenhet. /Verksamhetschef

Nästa utbildning startar 7 september 2023, du ansöker här
Kreativa metoder - i handledning och för individ- och grupputveckling - Marie Cederschiöld högskola (mchs.se)

Sidinformation

Senast uppdaterad:
28 april 2023