Fördjupande utbildning för chefer och ledare inom äldreomsorgen – ett existentiellt och praktiknära perspektiv
Det finns många förväntningar på ledar- och chefsrollen i en dynamisk verklighet som äldreomsorgen. Så hur är det att vara människa i ledarrollen och hur stiger jag fram som ledare för att möta den verkligheten utifrån ett hållbart perspektiv? Hur kan jag i min ledarroll ta hand om det som skaver och skapar spänningar inom mig, både i förhållande till mig själv, i förhållande till mina medarbetare och i förhållande till de äldre och deras anhöriga?
Samtidigt kommer numer de existentiella frågeställningarna alltmer i fokus. Människor, verksamheter och organisationer erfar att problem, kriser och möjligheter också har en existentiell dimension. Det råder ofta brist på kunskap och erfarenhet när det gäller att hantera svårigheter och utmaningar ur ett existentiellt perspektiv. Den existentiella filosofin, psykologin, psykoterapin och pedagogiken erbjuder en väl beprövad teoretisk kunskap men också en rik praktisk erfarenhet av att bemöta och föra samtal utifrån existentiella perspektiv.
Marie Cederschiöld högskola har under mer än ett decennium erbjudit en utbildning på 30 högskolepoäng riktad till äldreomsorgens chefer. Över 1000 deltagare har genomgått utbildningen. Nu vill vi bygga vidare på dessa tidigare erfarenhet och fördjupa perspektiven genom att koncentrera utbildningen på den mer direkt praktiknära kontakten med de äldre, deras anhöriga och de egna medarbetarna utifrån ett existentiellt perspektiv. Hur kan vi bidra till att möten och samtal blir verkningsfulla? Hur kan vi föra samtal om förändring, kriser, problem, möjligheter, omsorg, ångest, depression, utmattning, stress, beroenden, relationsproblem, sorg och konflikter utifrån existentiella perspektiv? Hur uppstår meningslöshet och låsningar i ett samtal och hur skapar vi mening och öppningar?
Kursen tar utgångspunkt och inspireras av den existentiella filosofin och psykologin där vi diskuterar och reflekterar över existentiella perspektiv i ledarskapet och hur dessa teorier och metoder kan bidra till bättre resultat i arbetet och lägga grunden till en mer salutogen arbetsmiljö. Kursen klargör centrala begrepp som samtal, möte och relation. Vad innebär dialog, monolog, duolog, direkt- och indirekt kommunikation? Hur kan man beskriva skillnaden mellan att samtala och att prata? Vad innebär tystnadens, kroppens och lyssnandets språk? Som chef och ledare får du nycklarna till ny kunskap och blir mer närvarande och effektiv i ditt ledarskap och din profession och bidrar till en mer framgångsrik organisation.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är chef och ledare i äldreomsorgen och som arbetar med mänskliga möten och relationer.
Förkunskapsnivå
Ingen förkunskapsnivå krävs. Utbildningen är en högskoleutbildning vilket medför att deltagarna bör ha allmän högskolebehörighet för att kunna tillgodogöra sig utbildningen men det finns inga krav på att du ska ha tillägnat dig vår tidigare utbildning om 30 högskolepoäng.
Ett krav är emellertid att utbildningen bekostas av arbetsgivare eller annan juridisk person.
Kursinnehåll
I kursen presenteras det existentiella samtalets bakgrund och framväxt, dess teori och metod, där syftet är att inspirera, delge och träna deltagarna att använda det existentiella samtalet i det egna arbetet. I kursen utgår vi från att ett existentiellt samtal berör både privata, personliga och professionella problem, utan att gå in i patogena tillstånd. Kursdagarna inleds med föreläsningar och samtal kring existentiell teori och förhållningssätt medan eftermiddagarna ägnas åt samtal i mindre grupper där förmiddagarnas teman förankras i kursdeltagarnas egen praktiska yrkesutövning. Som kursdeltagare är du med och skapar egna verktyg utifrån den egna verksamhetens behov.
Kursen innehåller bland annat följande teman:
- Hur blir möten meningsfulla och hur kan jag bidra till meningsskapande samtal?
- Hur kan konflikter och kriser bli meningsskapande och öppna upp för nya möjligheter?
- Hur kan jag möta människor i existentiell ångest och hur kan existentiell ångest vitalisera en verksamhet?Hur möter jag människor i deras livskriser och dilemman i upplevd sorg-smärta-lidande?Hur utvecklar jag min genuina ledarstil och kompetens?Hur blir ett arbetslag ett samarbetande team med ömsesidigt ansvarstagande?
Undervisningsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar, där kursdeltagarna får öva i det existentiella samtalets metod och i lärarledda mindre grupper reflektera och förankra de existentiella perspektiven i sitt ledarskap.
Kursdeltagarna praktiska kunskap och professionella omdöme är en viktig utgångspunkt i gruppsamtal och gruppövningar för att utveckla sin yrkesidentitet, sin professionella förmåga och att bredda och fördjupa sin kunskap och sina insikter.
Examinationsformer
För att bli godkänd på kursen krävs obligatorisk närvaro vid samtliga föreläsningar och seminarier samt godkända individuella skriftliga hemtentamen. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd.
Kursdatum
Kursen ges med åtta kursträffar under våren 2026
26-27 februari
12-13 mars
26-27 mars
16-17 april
Dag 1, kl 10.00-16.00
Dag 2, kl 09.00-15.00
Plats
Kursen hålls i högskolans lokaler, Campus Ersta på Södermalm i Stockholm.
Kursansvarig
Kirsti Gjellan är disputerad leg. apotekare och har arbetat som chef och ledare i näringslivet under 30 år där utveckling och förändringsarbete har varit i fokus. Kirsti har varit med och bidragit till den praktiska kunskapen om transformativ förändring genom bla föreläsningar och publicerade forskningsprojekt. Dessa erfarenheter har också inspirerat Kirsti till att fördjupa sig i existentiell filosofi, psykologi samt vägledning. Kirsti har även haft förmånen att i uppdrag utforska existentiella perspektiv tillsammans med medarbetare och chefer inom äldreomsorgen. Kirsti Gjellan arbetar som konsult hos Ronty Ledarintelligens.
Lance Cederström är leg. psykoterapeut och handledare med existentiell inriktning och har sedan 1980-talet arbetat som psykoterapeut och vägledare inom främst hälso- och sjukvård, skolor, socialtjänsten, inom diakonin och i näringslivet. Lance undervisar på universitet och högskolor om den existentiella filosofins, psykologins och vägledningens teori och praxis.
Anmälan och kostnad
Kostnad
17 800 kr (exkl. moms).
Litteraturkostnader tillkommer.
Utbildningen är en poängberättigad uppdragsutbildning på högskolenivå som skall bekostas av arbetsgivare eller annan juridisk person. Se övriga avtalsvillkor för uppdragsutbildning nedan.
Anmälan
Anmälan sker genom att fylla i vår webb-anmälan som du kommer till här
Anmälan behandlas efter inkommet datum, enligt principen ”först till kvarn”.
Efter sista dag för anmälan den 7 december 2025 är anmälan bindande för arbetsgivaren under förutsättning att kursdeltagaren kan beredas plats på utbildningen.
Högskolan förbinder sig att genomföra kursen under förutsättning att erforderligt deltagarantal uppnås. Bekräftelse skickas ut till sökanden både via post och e-post ca en – två veckor efter sista anmälningsdatum.
Behörighet
Utbildningen är en uppdragsutbildning där inte behörighet fordras av deltagarna som på reguljär/annan högskoleutbildning. Behörighet att söka har den som utses och finansieras av sin arbetsgivare. Uppdragsutbildningar följer samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning vilket medför att deltagarna bör ha allmän högskolebehörighet för att kunna tillgodogöras sig utbildningen.
Samhällsfrågor att arbeta med i framtiden
Vi har kopplat våra utbildningar till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Detta är mål som du kan få verktyg att arbeta med i framtiden:


Fakta om utbildningen
Information om kursinnehåll


%20Ulf-Hammare.jpg)
INFORMATION kring anmälan och administration
08-555 051 19
uppdrag@mchs.se
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 oktober 2025

%20F%C3%B6djupning%20%C3%A4ldreomsorg.jpg)