Magnus Tideman
Institutionen för socialvetenskap
Telefon: 0703-71 23 11
E-post: magnus.tideman@mchs.se
Magnus Tideman är född 1959 i Helsingborg. Socionom, Socialhögskolan i Lund 1982. Socialsekreterare, chef och projektledare inom kommunal verksamhet 1983-1992. Disputerade i socialt arbete vid Göteborgs universitet 2000. Docent i socialt arbete 2006. Gästprofessor Malmö Högskola 2006. Professor i handikappvetenskap med inriktning socialt arbete vid Högskolan i Halmstad 2008 - ff. Professor, Discipline lead, social work, La Trobe University, Melbourne 2016-2018 (numera adjungerad professor). Gästprofessor på Ersta Sköndal Bräcke högskola from 1 mars 2019.
Magnus Tideman har erfarenhet av en rad uppdrag inom akademin som t.ex. forskningsledare och ämnesansvarig, opponent, betygsnämndsledamot, reviewer, ledamot i editorial boards, nämnder och råd m.m. Utom akademin som exempelvis ledamot i insynsrådet på SPSM, sakkunnig i statliga utredningar, bedömare av forskningsansökningar för bla Forte, huvudredaktör för bokserier om funktionshinder och av ett flertal samarbetsprojekt avseende forskning, utveckling och utbildning med offentliga, privata och ideella partners.
Magnus Tideman har mer än 25 års erfarenhet av undervisning inom högre utbildning, på grundläggande, avancerad och forskarutbildningsnivå. Han handleder också doktorander samt föreläser för externa aktörer.
Magnus Tideman är socionom. Efter knappt tio år som socialsekreterare, chef för Halmstad kommuns missbruksvård och projektledare för kommunaliseringen av särskolan och omsorgsverksamheten, började han 1992 som projektsekreterare på dåvarande Wigforssinstitutet på Högskolan i Halmstad. 1995 påbörjade han forskarutbildning i socialt arbete vid Göteborgs universitet. I avhandlingen ”Normalisering och kategorisering” var frågeställningarna vilka effekterna decentraliseringen av ansvaret för stöd/service och undervisning för barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning) fick på deras levnadsvillkor. Dessutom studerades orsaker och konsekvenser av det oväntade ökade antalet elever i särskolan. Efter disputation följde flera års forskning om specialpedagogiska frågor, i synnerhet om hur elever i grundskolan kategoriseras som avvikande. Magnus arbetar numera främst med forskning om unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras kamp för att styra sina egna liv och påverka samhället (self-advocacy), hur de kan stödjas i att öka sin beslutskapacitet (supported decision-making) samt deras övergång från gymnasiesärskola till arbetliv/vuxenliv.
Magnus Tideman forskar med huvudsaklig inriktning på hur förändringar av och i välfärdssamhället påverkar marginaliserade grupper, i synnerhet barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning men är också involverad i forskning om makt och självbestämmande samt normalitet och avvikelse. Funktionshinder är ett växande område för socialt arbete och socionomer och en stor fråga både för individer med funktionsnedsättning och för samhället. Det behövs samverkan mellan många kunskapsområden och olika perspektiv för att förstå funktionshinder: biologiska, psykologiska, sociala och så vidare. För att få en bild av helheten måste forskare arbeta tvärvetenskapligt över ämnesgränserna, något som kan bidra med nyanserad och hållbar kunskap om komplexa fenomen.
Ledamot i det vetenskapliga rådet vid Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU)
Sakkunnig, Riksrevisionen
Editorial Board, Research and Practice in Intellectual and Developmental Disability
Editorial Board, Journal of Vocational Rehabilitation
org.mozilla.javascript.Undefined@0